Negatywny wpływ telewizji na dzieci w wieku przedszkolnym

Aktywność zabawowa odgrywa bardzo ważną rolę w rozwoju każdego dziecka. Wincenty Okoń pisze, że „zabawa jest działaniem wykonywanym dla własnej przyjemności , a opartym na udziale wyobraźni, tworzącej nową rzeczywistość”[1] Zabawa dostarcza dziecku różnorodnych doświadczeń, które są niezbędne do dalszego rozwoju. Zabawa w życiu dziecka odgrywa bardzo ważną rolę: kształtuje umysł, uczy życia, kształtuje nawyki samodzielności i przedsiębiorczości. Zabawa rozwija pamięć , myślenie, inwencję twórczą.

W naszych czasach widzimy zanik zabaw dziecięcych. Dzieci coraz częściej zamiast zabaw wybierają telewizję . Codzienne częste oglądanie telewizji wypacza dziecka osobowość, prowadzi do zaniku wartości wychowawczych i moralnych.

Wystarczy włączyć telewizor i mamy efekt w postaci uspokojenia, wręcz „hipnozy”. Dziecko niemal nie odrywa wzroku od ekranu.  Część dzieci po kontakcie z ekranami reaguje pobudzeniem psychoruchowym, czyli wzmożoną wrażliwością na bodźce, nerwowością, wzmożeniem aktywności ruchowej, zaburzeniami koncentracji, drażliwością. Może to prowadzić do błędnej diagnozy ADHD. Inne dzieci, zwłaszcza te, które otrzymują np. tablet dla chwili „świętego spokoju” mogą wycofywać się z kontaktów międzyludzkich i stawać się upartym i agresywnym członkiem rodziny przy próbach odciągnięcia od monitora. Niepokojącym następstwem jest opóźniony rozwój mowy.

Częstotliwość odświeżania monitora 120 kHz oznacza, że wiązka odświeżania przebiega przez ekran 120 000 razy na sekundę? W uproszczeniu oznacza to, że w ciągu sekundy nasz mózg otrzymuje tyle impulsów. Jest to niezauważalne dla oka, ale czy na pewno dla naszego mózgu?

Oglądanie telewizji (a nawet telewizor włączony w tle!)  może mieć negatywny wpływ na rozwój mowy, umiejętności czytania (w przyszłości), czy pamięć krótkoterminową dziecka. Ma też związek z  problemami ze snem i koncentracją uwagi.

Canadian Paediatric Society zaleca, aby małe dzieci generalnie nie miały telewizora, komputera ani gier wideo w swoim pokoju.

Badania pokazują, że 92,2% rocznych dzieci już używało telefonów lub oglądało telewizję.

Jeśli dziecko jest często eksponowane na oglądanie treści telewizyjnych (wiadomości ze świata, reklamy) jego mózg jest „zaśmiecany” rozmaitymi bodźcami. Odbiór treści z filmów czy bajek jest bierny – tymczasem dzieci są naturalnie „zaprogramowane” do tego, by rozwijać się poprzez interakcję z innymi (mimika twarzy, ton głosu, patrzenie w oczy, naśladowanie).

Dziecko, które długie godziny spędza przed ekranem telewizora, uczy się ignorować dźwięki mowy, uznaje je za nieistotne i nie nadaje im znaczeń. Rozmowa, słowna interakcja z drugim człowiekiem aktywizuje mózg dziecka, natomiast nadmiar obrazu czyni dziecko biernym i uczy selektywności odbioru słuchowego.

Samo włączenie telewizji, by „grała w tle”, nawet gdy nikt jej nie ogląda, wystarcza by wpłynąć negatywnie na rozwój mowy dziecka. Zwykle rodzic mówi do dziecka około 940 słów na godzinę . Jeśli telewizor jest włączony, liczba wypowiedzianych do dziecka słów spada do 770. Mniej słów oznacza mniej interakcji i mniejszą możliwość rozwijania kompetencji  mówienia!

Ciągłe zmiany programów, reklamy, nie uczą dziecka skupiania uwagi na jednej rzeczy przez dłuższy czas. Może to spowodować problemy z koncentracją w przyszłości.

Obcowanie z mediami elektronicznymi w godzinach wieczornych źle wpływa na dziecięcy sen. Badanie przeprowadzone na grupie 600 amerykańskich dzieci w wieku 3 do 5 lat wykazało, że dzieci, które oglądały TV (bajki edukacyjne!) po godzinie 19.00 mają trudności z zasypianiem, częściej miewają  koszmary senne i częściej budzą się w nocy .

 

Jakie są konsekwencje oglądania telewizji przez dziecko?

Amerykańskie Towarzystwo Pediatryczne (AAP) podaje, w jaki sposób media elektroniczne wpływają na rozwój małych dzieci:

  • Mniej interakcji z rodzicami
  • Konsekwencje zdrowotne – zaburzenia snu
  • Mniej czasu spędzonych na czytaniu książek
  • Opóźniony rozwój mowy

 

[1] W. Okoń „ Zabawa a rzeczywistość” Warszawa 1987 r.

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content