Temat: Kłopoty Muchomorka – zajęcia matematyczne
PRZEBIEG ZAJĘĆ:
- Kłopoty muchomorka- słuchanie utworu Beaty Szurowskiej.
Kłopoty Muchomorka.
Dzieci: Idzie polem lasem, złota pani Jesień. Kolorowe liście, wiatr dookoła niesie.
Muchomorek: Jestem muchomorek, mieszkam sobie w lesie, wesołym uśmiechem witam panią Jesień. Czerwony kapelusz wyrósł mi na głowie. Czego tu brakuje, kto z was mi podpowie?
Dzieci: Kropek muchomorku, kropek ci brakuje. Niech ci Pani Jesień kropki namaluje.
Pani Jesień: Co mam namalować?
Muchomorek: Kropki oczywiście.
Pani Jesień: Chętnie, bo właśnie skończyłam kolorować liście. Jaki kolor wybrać? Jak mak czerwony?
Dzieci: nie.
Jesień: Jak chmurka niebieski?
Dzieci: nie.
Jesień: Jak listek zielony?
Dzieci: nie.
Jesień: A więc może żółty jak słońca promyczek?
Dzieci: nie.
Jesień: To może brązowy jak babci koszyczek?
Dzieci: Nie, nie, nie. Stara to jest prawda, więc wszyscy ją znają: muchomorki tylko białe kropki mają.
Jesień: Masz już muchomorku jak śnieg kropki białe. Przejrzyj sie w kałuży. I jak?
Muchomorek: Doskonale! Dziękuję, dziękuję lecz już na mnie czas. Biegnę, by ozdobić kapeluszem las.
Jesień: Do widzenia dzieci, też do lasu wracam, bo tam na mnie czeka kolorowa praca.
- Rozmowa sytuacyjna wokół problemów:
-Jaki kłopot miał muchomorek?
-Kto pomógł muchomorkowi? W jaki sposób?
-Jak myślicie czy muchomorkowi spodobał sie nowy kapelusz?
- Muchomorki – zabawa dydaktyczna. Każde dziecko otrzymuje kopertę, w której znajduje się sylwety muchomorów oraz białe kółeczka. Każde z was położy przed sobą muchomorka a na jego kapeluszu 5 kropek. Posłuchajcie wiersza, który przeczytam i zgodnie z tym, co usłyszycie spróbujcie ułożyć działanie.
Rodzic czytam wiersz:
Dziś muchomor nie w humorze, czym się martwisz muchomorze? Wiatr mi zerwał 3 kropki białe, nie wiem ile mi zostało?
Dzieci wykonują zadanie, po sprawdzeniu słuchają dalszej części wiersza:
Dziś muchomor jest w humorze, czym się cieszysz muchomorze? Wiatr 2 kropki oddał mi, policz ile teraz ich?
Dzieci wykonują zadanie na dywanikach. Rodzic sprawdza poprawność wykonania zadania.
Odczytanie działania matematycznego 5-3=2; 2+2=4
- 4. „Jak grzyby po deszczu” – zabawa ruchowa. Dzieci spacerują w rytm muzyki, na sygnał przykucają, głowę chowają miedzy ramiona.
Dzieci naśladują wzrost grzyba. Rodzic liczy do 10. Grzybek jest malutki, schowany w mchu, pomalutku rośnie. Kiedy powie 10 grzyb jest wielki, okazały.
- Działania matematyczne „Ile grzybów?”
Monika znalazła dwa grzyby, Mateusz ma w koszyku o jednego grzyba więcej, a Ada znalazła o jednego grzyba mniej niż Monika. Dzieci układają na dywanie sylwety, przyporządkowując grzyby według treści zadania. Dzieci odpowiadają na pytanie:
– Kto ma najwięcej grzybów?
– Kto ma najmniej grzybów?
– Co trzeba zrobić, aby dzieci miały po równo?
- „Który kapelusz należy do mnie?” – zabawa dydaktyczna. Na dywanie umieszczonych jest sześć sylwet muchomorów z różną ilością kropek (od 1 do 6).
– Dzieci określają kolejno ile kropek jest na kapeluszu pierwszego, trzeciego, piątego muchomora z lewej strony.
– Na którym z kolei kapeluszu jest najwięcej kropek, na którym najmniej.
– Układają muchomory w kolejności od tego z najmniejszą ilością kropek.
– Który muchomor ma więcej kropek (np. pierwszy czy trzeci?) o ile?
– Ile kropek trzeba dołożyć do pierwszego muchomora, aby oba miały tyle samo? (Dobierają muchomorki tak, by suma kropek na obu kapeluszach wyniosła np. 6).
https://www.youtube.com/watch?v=1cusnlh7IV4 – Śmieszne grzybki Piosenka

