ĆWICZENIA USPRAWNIAJĄCE NARZĄDY MOWY

ĆWICZENIA ODDECHOWE

a) Dmuchamy na piórka, chrupki kukurydziane, waciki (ważne, aby na początku ćwiczeń przedmiot znajdował się blisko ust, a podmuch był w płaszczyźnie poziomej, a nie pionowej, czyli nie dmuchamy z góry). Urządzamy wyścigi: czyje piórko pierwsze dotrze do mety, które piórko poleci wyżej itd.

b) Delikatnie i długo dmuchamy na płomień świecy, tak aby „zatańczył”. Staramy się zdmuchnąć płomień z dużej odległości. Zdmuchujemy kilka małych świeczek jednocześnie.

c) Dmuchamy na wiatraczki. Oceniamy, czyj wiatraczek zakręci się szybciej lub wolniej, dłużej lub krócej się kręci.

d) Dmuchamy na bańki mydlane.

e) Podczas kąpieli dmuchamy na statki, piłeczki pingpongowe lub inne lekkie zabawki unoszące się na wodzie (możemy dmuchać przez słomkę).

f) Zabawy ze słomką: słomkę wkładamy do szklanki z wodą i nie dotykając powierzchni płynu, wydmuchujemy w wodzie dołek; zanurzamy słomkę w wodzie i dmuchamy, robiąc bąbelki (ćwiczenie to możemy też wykonywać podczas kąpieli).

g) Dmuchamy na zawieszone kawałki lekkiej, szeleszczącej folii, pociętej bibuły, kuleczki z waty, tak, aby jak najdłużej utrzymać je w oddaleniu – opowiadamy dziecku, że jest lekkim wiaterkiem lub silną wichurą.

h) Nadmuchujemy baloniki, które później wykorzystujemy do zabaw ruchowych.

i) Wąchamy kwiatki (prawdziwe lub własnoręcznie wykonane); długi wdech nosem i długi wydech ustami.

j) Robimy mocny wdech i długi wydech ustami z nosem zatkanym palcami (nie ściskamy nosa zbyt mocno).

k) Robimy powolny wdech i wydech przez usta.

l) Nabieramy powietrza i przytrzymujemy je chwilę w buzi, jakbyśmy mieli w niej balonika.

ł) Nabieramy powietrza i przepychamy je na przemian z jednego policzka do drugiego, jakbyśmy płukali zęby.

 

ĆWICZENIA PIERŚCIENIA ZWIERAJĄCEGO GARDŁO

a) Ziewamy przy nisko opuszczonej żuchwie – „lew otwiera paszczę”.

b) Szybko dyszymy, mając buzię szeroko otwartą i język wysunięty na brodę – „zmęczony piesek”.

c) Wciągamy (zasysamy) powietrze przez słomkę do napojów i przenosimy „przyklejone” do niej kulki kukurydziane, chrupki, skrawki papieru itp.

d) Płuczemy na niby gardło ciepłą wodą.

e) Chrząkamy – zabawa świnkę.

f) Bawimy się w naśladowanie odgłosów zwierząt, ludzi, pojazdów, zjawisk atmosferycznych:

kura: ko, ko, ko;

kukułka: kuku, kuku;

żaba: kum, kum;

bocian: kle, kle;

kaczka: kwa, kwa;

gąska: gę, gę, gę;

pies: hau, hau;

sowa: hu, hu;

kaszel: ehe, ehe;

wesołe dziecko: ha, ha, ha, ho, ho, ho, he, he, he;

emocje: ach, och, ech;

echo w lesie: hop, hop;

koń: ihaha;

telefon: dryn, dryn, dryń, dryń, halo;

śpiący miś: chrrrr.

 

ĆWICZENIA WARG

a) „Rybka” – szeroko otwieramy usta i zamykamy je.

b) „Auta” – bawimy się w pojazdy, przesadnie wymawiając samogłoski:

karetka: eo, eo, eo;

policja: io, io, io;

straż pożarna: iu, iu, iu.

c) „Całuski” – cmokamy (wargi przesadnie wysunięte i zaokrąglone, jak przy wymowie głoski u).

d) „Konik” – parskamy (wprawiamy wargi w drganie).

e) „Wyścigówka” – naśladujemy jazdę samochodem (wprawiamy wargi w drganie).

f) „Wilk” – robimy delikatny masaż warg ząbkami ( dolną wargę górnymi zębami, górną wargę dolnymi zębami).

g) „Meduza” – zakładamy na przemian dolną wargę na górną i górną na dolną.

h) Gwiżdżemy.

i) Wciągamy ustami ( bez pomocy rąk) ugotowany makaron spaghetti.

j) Robimy śmieszne miny.

 

ĆWICZENIA JĘZYKA

a) „Żmija” – szybko wysuwamy wąski język z buzi i cofamy go.

b) „Kotek” – oblizujemy szeroko otwarte usta.

c) „Liczydło” – mając szeroko otwartą buzię, dotykamy czubkiem języka każdego ząbka u góry.

d) „Pa, pa” – mając usta lekko rozchylone, machamy mocno wyciągniętym językiem raz do nosa, raz do brody.

e) „Strzała” – wyciągamy język mocno na brodę i napinamy go tak, aby jego czubek był wąski.

f) „Leniuszek” – wyciągamy język mocno na brodę bez napinania (język będzie szeroki).

g) „Łaskotki” – mając buzię szeroko otwartą, dotykamy językiem górnego wałka dziąsłowego („górki” tuż za górnymi zębami) i delikatnie masujemy.

h) „Konik” – kląskamy z szeroko otwartymi ustami.

i) „Kto dalej” – wyciągamy język jak najdalej w kierunku nosa, brody, lewego i prawego ucha.

j) „Kuleczka” – wypychamy językiem policzki od wewnątrz.

k) „Malujemy sufit” – gładzimy językiem podniebienie twarde, od zębów w stronę gardła.

 

Źródło: Kiepiela-Koperek A., Głoska, sylaba, słowo. Scenariusze grupowych zajęć logopedycznych dla dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym, Wyd. Harmonia.

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content