– Proszę poprosić dziecko o wyklaskanie słowa „zegar” z podziałem na sylaby (ze-gar) a następnie przegłoskowało je (z-e-g-a-r).
– Następnie dziecko układa model głoskowy wyrazu z pól niebieskich (spółgłoski) i czerwonych (samogłoski).
– Dziecko przelicza głoski.
– Prezentacja litery „z” drukowanej.
– Prezentacja sposobu pisania liter Z i z. Proszę napisać dziecku literę z, poprosić, aby dziecko napisało na kartce lub palcem na stoliku w dużym formacie.
2. Zabawa „Gdzie jest głoska „z”? Proszę wypowiadać różne słowa zawierające głoskę „z” na początku, w środku i na końcu. Zadaniem dziecka jest odpowiedzieć, w którym miejscu się znajduje. – zegar, kozak, pokaz, gazda, groza, zagadka itp.
– Proszę, aby dzieci same wymyśliły inne wyrazy, w których głoska „z” jest na początku, w środku i na końcu.
– Powiedzcie krótko „z”, a później długo „zzzzzz”. Jak myślicie głoska „z” jest samogłoską czy spółgłoską? Dlaczego??