Zajęcia na wtorek dla Misiów

Temat: Wielkanocne zwyczaje

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/kolorowy_start_zplusem_6latek_karty_pracy_cz3/mobile/index.html#p=79 str. 76 – 81

  1. Rozwiązywanie przez dzieci zagadek związanych z symboliką Świąt Wielkanocnych:Ma długie uszy i pięknie skacze,
    lubi marchewkę oraz sałatę. (zając)Na stole stoi kosz,
    a w nim leżą białe, żółte, nakrapiane,
    na Wielkanoc malowane. (pisanki)

    Świecimy je na tydzień przed Wielkanocą.
    Są barwne, kolorowe zrobione
    z gałązek wierzby, bazi
    lub sztucznych kwiatów.(palma wielkanocna)

    Żółciutkie kuleczki za kurką się toczą.
    Kryją się pod skrzydła, gdy wroga zobaczą (kurczątka)

    Ma mięciutką wełnę i złociste różki,
    a w Wielkanoc siedzi na łące z rzeżuszki. (baranek)

    Na wierzchu skorupka, w środku żółto-białe,
    można z nich zrobić pisanki wspaniałe. (jajka)

    Wiklinowy i pleciony na święconkę
    Przeznaczony. (koszyk)

    2. Z czym się wam kojarzą wszystkie rozwiązania zagadek? Z jakimi świętami są związane?

    3. Słuchanie opowiadania „Bajeczka wielkanocna” A. Galicy

    Wiosenne słońce tak długo łaskotało promykami gałązki wierzby, aż zaspane wierzbowe Kotki zaczęły wychylać się z pączków.
    – Jeszcze chwilkę – mruczały wierzbowe Kotki – daj nam jeszcze pospać, dlaczego musimy wstawać?
    A słońce suszyło im futerka, czesało grzywki i mówiło:
    – Tak to już jest, że wy musicie być pierwsze, bo za parę dni Wielkanoc, a ja mam jeszcze tyle roboty.
    Gdy na gałęziach siedziało już całe stadko puszystych Kotków, Słońce powędrowało dalej. Postukało złotym palcem w skorupkę jajka – puk-puk i przygrzewało mocno.
    – Stuk-stuk – zastukało coś w środku jajka i po chwili z pękniętej skorupki wygramolił się malutki, żółty Kurczaczek.
    Słońce wysuszyło mu piórka, na głowie uczesało mały czubek i przewiązało czerwoną kokardką.
    – Najwyższy czas – powiedziało – to dopiero byłoby wstyd, gdyby Kurczątko nie zdążyło na Wielkanoc.
    Teraz Słońce zaczęło rozglądać się dookoła po łące, przeczesywało promykami świeżą trawę, aż w bruździe pod lasem znalazło śpiącego Zajączka. Złapało go za uszy i wyciągnęło na łąkę.
    – Już czas, Wielkanoc za pasem – odpowiedziało Słońce – a co to by były za święta bez wielkanocnego Zajączka? Popilnuj Kurczaczka, jest jeszcze bardzo malutki, a ja pójdę obudzić jeszcze kogoś.
    – Kogo? Kogo? – dopytywał się Zajączek, kicając po łące.
    – Kogo? Kogo? – popiskiwało Kurczątko, starając się nie zgubić w trawie.
    – Kogo? Kogo? – szumiały rozbudzone wierzbowe Kotki.
    A Słońce wędrowało po niebie i rozglądało się dokoła, aż zanurzyło złote ręce w stogu siana i zaczęło z kimś rozmawiać.
    – Wstawaj śpioszku – mówiło – baś, baś, już czas, baś, baś.
    A to „coś” odpowiedziało mu głosem dzwoneczka : dzeń-dzeń, dzeń-dzeń.
    Zajączek z Kurczątkiem wyciągali z ciekawości szyje, a wierzbowe Kotki pierwsze zobaczyły, że to „coś” ma śliczny biały kożuszek i jest bardzo małe.
    – Co to? Co to? – pytał Zajączek.
    – Dlaczego tak dzwoni? – piszczał Kurczaczek.
    I wtedy Słońce przyprowadziło do nich małego Baranka ze złotym dzwonkiem na szyi.
    – To już święta, święta, święta – szumiały wierzbowe Kotki, a Słońce głaskało wszystkich promykami, nucąc taką piosenkę:

    W Wielkanocny poranek
    Dzwoni dzwonkiem Baranek,
    A Kurczątko z Zającem
    Podskakują na łące.
    Wielkanocne Kotki,
    Robiąc miny słodkie,
    Już wyjrzały z pączka,
    Siedzą na gałązkach.
    Kiedy będzie Wielkanoc?
    Wierzbę pytają.
    Rozmowa na temat opowiadania.
    Kto wędrował nad łąką?
    Kogo najpierw obudziło słoneczko?
    Kto jeszcze został obudzony przez słoneczko?
    Z jakiego powodu słonce wszystkich budziło?
    Czy wiecie, że są to symbole Świąt Wielkanocnych?
    Nauczycielka wyjaśnia znaczenie poszczególnych symboli:
    Baranek – zwycięstwo, niewinność, wolność,
    Jajka – nowe życie,
    Borówki – wiosna, zieleń radość, nadzieja,
    Szynki, wędliny – dobrobyt,
    Chleb – ciało Chrystusa,

    Wspólne ustalenie co powinno się znaleźć w koszyczku wielkanocnym oraz na świątecznym stole. Wypowiedzi dzieci na temat zwyczajów związanych ze świętami na podstawie własnych doświadczeń oraz obrazka
    Zwyczaje:
    – święcenie pokarmów,
    – dzielenie się jajkiem,
    – msza rezurekcyjna,
    – śmigus – dyngus,

Zabawa ruchowa: „Budzimy Bazie – kotki”. Dzieci siedzą w przysiadzie podpartym, rodzic puszcza cicho muzykę. Coraz głośniejsza muzyka powoduje, że kotki budzą się ze snu i wyciągają się ku promieniom słońce.

Obejrzyj:

https://www.youtube.com/watch?v=giRwxyKTXcg – Zwyczaje wielkanocne

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content