Propozycja zadań na piątek 02.04.2021r.

Temat: Przedświąteczne porządki

 

Pomoce do przygotowania przez rodzica w domu: Koła: niebieskie, żółte, czerwone i zielone, odtwarzacz CD, dowolna muzyka, koszyk, pisanki/kraszanki, palma wielkanocna, baranek cukrowy, imitacja kurczaczka, bombka, łańcuch choinkowy

  1. Wielkanocne zagadki.

Rodzic zadaje dziecku następujące zagadki:

Jeden taki dzień

w całym roku mamy,

że gdy nas obleją,

to się nie gniewamy. (Śmigus Dyngus)

 

Ukrywa w Wielkanoc słodkości różne,

więc każde dziecko na niego czeka.

Zobaczyć go jednak – wysiłki to próżne,

bo on susami – kic! Kic! Ucieka. (Zajączek)

 

Potulne zwierzątko

z masła ulepione,

małą chorągiewką

wdzięcznie ozdobione. (Baranek)

 

Mały, żółty ptaszek

z jajka się wykluwa,

zamiast piór ma puszek,

więc jeszcze nie fruwa. (kurczaczek)

  1. Zabawa ruchowa – Wielkanocna gimnastyka.

Rodzic ustala z dzieckiem, co robi dziecko, gdy zobaczy określony kolor koła, np.

  • niebieskie koło – dziecko skacze w miejscu,
  • żółte koło – dziecko robi pajacyki,
  • czerwone koło – dziecko kiwa się na boki,
  • zielone koło – dziecko kręci się wokół własnej osi.

Rodzic włącza nagranie dowolnej piosenki, a dziecko spaceruje. Kiedy piosenka

cichnie, rodzic podnosi koło w wybranym kolorze, a dziecko wykonuje wcześniej

ustalone polecenie.

  1. Zabawa dydaktyczna – Co jest związane z Wielkanocą?

Rodzic rozkłada przed dzieckiem różne przedmioty: koszyk, pisanki/kraszanki, palma wielkanocna, baranek cukrowy, imitacja kurczaczka, bombka, łańcuch choinkowy. Zadaniem dziecka jest ustalenie, co pasuje do świąt wielkanocnych, a co do nich nie pasuje. Dziecko uzasadnia swój wybór.

  1. Ćwiczenia logopedyczne – Porządki Pana Języczka

Dziecko wykonują ruchy językiem ilustrując opowiadanie rodzica:

– Pan Języczek „zamiatają” wszystkie kąty w buzi,

– Pan Języczek maluje policzki wewnątrz,

– Pan Języczek myje okna – dziecko oblizuje najpierw górną, później dolną wargę,

– Pan Języczek maluje podniebienie, próbuje namalować na nim gwiazdki,

– Pan Języczek sprząta po malowaniu – dziecko ponownie wymiata językiem wszystkie kąty w buzi,

– Pan Języczek wietrzy mieszkanie – dziecko nabiera powietrze nosem, wypuszczają ustami.

  1. Zabawa ruchowo-naśladowcza – Przedświąteczne porządki.

Dziecko naśladuje ruchem czynności podane przez rodzice związane z wykonywaniem przedświątecznych porządków np.: odkurzanie, zamiatanie, ścieranie kurzu, mycie okien, trzepanie dywanów, itp.

  1. Uważne słuchanie – Wielkie sprzątanie u krasnoludków.

Rodzic jednokrotnie czyta głośno i wyraźnie tekst wierszyka:

(autor nieznany)

Pod czerwonym grzybkiem, przy krzaczku poziomek,

mają krasnoludki swój malutki domek.

Domek choć malutki zawsze jest czyściutki.

Sprzątają w nim co dzień małe krasnoludki.

Jeden myje okna, drugi ściera kurze,

trzeci wielką miotłą zamiata podwórze.

 

Następnie rodzic zadaje dziecku pytania:

– ilu krasnoludków sprzątało domek?

– co robił trzeci krasnoludek?

– gdzie stał domek krasnoludków?

– czy domek krasnoludków był duży, czy mały?

  1.  Zabawa paluszkowa – „Zajączki”.

Rodzic wraz z dzieckiem ilustrują ruchem tekst zabawy.

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się jeden schowa, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się dwa schowają. Ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy się trzy schowają ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Gdy odejdą cztery, ile tu zostanie?

Pięć zajączków małych kica na polanie.

Kiedy pięć się schowa, ile tu zostanie?

 

  1. Co to jest Śmigus-dyngus?

Rodzic czyta dziecku wiersz Śmigus–dyngus (autorka: M. Terlikowska)

Wie o tym Tomek i Ewa,

Że w śmigus się wszystkich oblewa.

Ale czy trzeba Pawełka

Oblewać z pełnego kubełka?

Wystarczy małym kubeczkiem.

Dla żartu.

Dla śmiechu.

Troszeczkę.

Bo może wiatr chmurę przywieje

I wszystkich was deszczem obleje?

Rodzic rozmawia z dzieckiem na temat zwyczaju Śmigusa-dyngusa, który tradycyjnie obchodzony jest w Poniedziałek Wielkanocny. Zadaniem dziecka jest powiedzieć, czy zdania na temat tego zwyczaju są prawdziwe, czy fałszywe. Dobrze, aby dziecko wyjaśniło, dlaczego:

  • W Śmigus-dyngus powinniśmy oblewać wszystkie napotkane osoby wodą.
  • W Śmigus-dyngus najlepiej oblewać wodą prosto w twarz.
  • Według zwyczaju, oblanie kogoś wodą w Śmigus-dyngus przynosi szczęście.
  • Warto w Śmigus-dyngus oblewać wszystkich wodą z pełnego wiadra.

 

Zadania dodatkowe:

https://www.facebook.com/watch/?v=737631083781356 Króliczek ze skarpetki

https://www.youtube.com/watch?v=1n8yF1I4kPU    Bajki Gilusia  –  Przygotowania do Wielkanocy”

https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU     Bajka dla dzieci  –  „Kubuś – Wielkanoc”

https://www.youtube.com/watch?v=nDlJVu4rXrU   „Muzyczna gimnastyka”

https://maluchwdomu.pl/2021/03/pisanki-grafomotoryczne-karty-pracy.html?fbclid=IwAR2bqN5uRnZ0eNvrS3C7aRrJ49309ATCB11d8jc8r1_n_vdZL161QPTjmFY   karty pracy

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content