Zadania na piątek 02.04.2021 dla grupy KOTKI i KRASNOLUDKI

1.Rodzicu przeczytaj wiersz dziecku:

• Słuchanie wiersza Władysława Broniewskiego Śmigus.

Śmigus! Dyngus! Na uciechę
z kubła wodę lej ze śmiechem!
Jak nie kubła, to ze dzbana,
śmigus-dyngus dziś od rana!

Staropolski to obyczaj,
żebyś wiedział i nie krzyczał,
gdy w Wielkanoc, w drugie święto,
będziesz kurtkę miała zmokniętą.

• Rozmowa na temat wiersza.
− Co to jest śmigus-dyngus?
− Co to znaczy staropolski obyczaj?
− Kiedy obchodzi się śmigus-dyngus?
• Wyjaśnienie, jak rozumiany był ten zwyczaj dawniej.
Kiedyś były to dwa różne obyczaje wielkanocne. Jednym z nich był dyngus, który polegał na tym, że młodzież chodziła po domach i zbierała datki w postaci jajek, wędlin, ciast itp. Śmigus natomiast miał odmienny charakter i polegał na uderzeniu na szczęście rózgą wierzbową z baziami. Rózga ta była wcześniej święcona w Niedzielę Palmową.

2. Karty pracy

•Karta pracy cz. 3, s. 79.
Rysowanie szlaczków po śladach, a potem – samodzielnie. Ozdabianie rysunków jajek według wzoru (rytmu) z poprzedniej karty.
• Karta pracy, cz. 3, s. 80.
Rysowanie pisanki po śladzie. Rysowanie po śladach rysunków spirali.
3.Kolorowe pisanki – naturalne barwienie jajek dla chętnych

Rodzicu przygotuj wspólnie z dzieckiem naturalne barwniki do jajek:

– sok z buraków

– łupiny cebuli (zalane wrzątkiem)

– liście szpinaku (zmiksowane z małą ilością wody)

– liście czerwonej kapusty (pocięte i zalane wrzątkiem lub ugotowane – ważny jest wywar)

Wcześniej ugotowane na twardo jajka należy zanurzyć w osobnych naczyniach z wymienionymi wywarami z naturalnymi barwnikami. Jajka można pozostawić w nich na klika godzin. Po wyjęciu z wywaru, kolorowe jajka można posmarować olejem, aby ładnie się błyszczały.

4. Moje własne kolorowe pisanki

Dziecko otrzymuje kilka ugotowanych na twardo jajek. Każde z nich ozdabia inną techniką (z dostępnych materiałów lub tradycyjnie wykonywaną w domu) – maluje jajko flamastrami, owija je i przykleja kolorową włóczkę, maluje farbami, itp. Po skończonej pracy (dla chętnych) prosimy o zrobienie zdjęć pisanek i przesłanie ich na maila do swoich wychowawczyń. Kotki: magdaolczyk@interia.pl, Krasnoludki: moni.grzejszczak@gmail.com.

5. Wielkanocna ruletka gimnastyczna 

 

6.Co znajdziemy w wielkanocnym koszyczku?

Rodzic i dziecko wspólnie wkładają pokarmy do koszyczka i rozmawiają o ich znaczeniu: ·

  • Baranek z cukru lub masła – zwycięstwo Chrystusa, który jak ofiarny baranek oddał swoje życie za ludzi, by następnie zmartwychwstać i odnieść zwycięstwo nad grzechem, złem i śmiercią.
  • Jajka – symbol życia.
  • Szynka/kiełbaska – symbol zdrowia i dostatku
  • Chleb – symbol dobrobytu i szczęścia, symbol Ciała Chrystusa.
  • Sól – chroni od grzechu.

Można uzupełnić listę o regionalne produkty wkładane do koszyczka wielkanocnego oraz ich symbolikę

6. Ozdabianie wielkanocnego koszyczka

Dziecko otrzymuje koszyczek do dekoracji. Dekoruje go z pomocą rodzica gałązkami bukszpanu lub borówek, kolorowymi wstążkami, baziami, kwiatami, ozdobami wielkanocnymi, itp.

7. Dodatkowe Karty pracy

 

 

proliberis_org_wielkanoc_obrazki_1

 

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content