Zajęcia na piątek dla Misiów

TEMAT : SPRZĄTAMY PLAC

 

 

Zadania na dziś 16.04.2021 – piątek:

 

  1. 1. Słuchanie opowiadania

B. Kosmowskiej pt. „Dziwny mecz koszykówki”

 

Najpierw zapytajmy dziecko dlaczego sprzątamy, wywozimy śmieci?

 

Słuchanie opowiadania:

 

– Dziś nauczymy się, jak sprzątać świat – powiedziała nasza pani, a cała klasa w

śmiech!

– Świat jest za wielki! – zawołał Kuba.

– Wszyscy go brudzą! – dodała Klara.

– Bez sensu! – prychnęła Miłka. – Nie mogę sprzątnąć pokoju, to jak mam odkurzyć

świat?

– Jesteśmy za mali, żeby robić porządek na całej Ziemi! – poparł ją Maciek. A Maciek

wszystko wie najlepiej.

– To prawda – uśmiechnęła się pani. – Jesteście mali, ale już potraficie nieźle

bałaganić. Aby wasz mały świat lśnił i błyszczał, musicie poznać kilka sposobów na

utrzymanie porządku. Wymyśliłam ciekawą zabawę…

– Sprzątanie zawsze jest nudne! – przerwał niegrzecznie Karol, nasz najlepszy

klasowy koszykarz.

– A gra w kosza? – pani uśmiechnęła się do Karola. – Czy też jest nudna?

– Zagrajmy w kosza! – Karolowi zaświeciły się oczy.

– Właśnie to zrobimy! – odpowiedziała tajemniczo pani i postawiła na swoim biurku

kolorowe wiaderka.

– To będą kosze do naszej gry – oznajmiła. – Spójrzcie, czym będziemy do nich

celować…

Patrzyliśmy z niedowierzaniem, jak pani wyciąga z wielkich toreb coraz bardziej

zdumiewające przedmioty. Kartony po mleku i sokach, gazety, pocięte papierki,

butelki i słoiki. Jakieś metalowe zakrętki i gwoździe. Nawet ogryzki jabłek, nieświeże

owoce i ziemniaczane obierki! Biurko powoli zamieniało się w barwny śmietnik. A

pani z dziecięcą radością śmieciła dalej! „O rany! Gdyby teraz ktoś ważny zobaczył

naszą panią, pewnie dostałaby uwagę do dziennika!” – pomyślałam z przestrachem.

Bo my bardzo lubimy naszą panią.

– Na co czekacie? – pani spojrzała na nas ze zdumieniem. – Do roboty! Mam tu

jeszcze sporo różnych śmieci. Rozrzućmy je wokół siebie!

Natychmiast ruszyliśmy z pomocą. A kiedy już udało nam się zrobić bardzo, ale to

bardzo wielki bałagan, spojrzeliśmy z przerażeniem po naszych ławkach. Wszędzie

walały się niepotrzebne i zużyte rzeczy. – Brzydko tu. Jak w moim pokoju – szepnął Jasiek.

– Brudno jak na naszym podwórku – westchnęła Laura.

– A zatem – pani włożyła na głowę czapkę z napisem „Ratownik świata” – przejmuję

dowództwo w akcji: „Trafiaj celnie do kosza”.

To była cudowna zabawa! Otrzymaliśmy zadanie, aby do wiaderek, czyli koszy, jak

upierał się Karol, wrzucać właściwe śmieci. Pani przygotowała dla nas czapki z takimi

napisami, jakie widniały na koszach. Niebieskie były z hasłem PAPIER. Żółte –

PLASTIK I METAL. Na białych czapkach napisano SZKŁO BEZBARWNE, a na

zielonych – SZKŁO KOLOROWE. Ja krążyłam po klasie w czarnej czapce, na której

widniały słowa: ODPADY MIESZANE. Pięć drużyn prześcigało się, aby jak

najszybciej zapełnić swoje wiaderka. Klasa piękniała z każdą chwilą. Nigdy nie

sądziłam, że sprzątanie może być takie przyjemne! A kiedy już wszystkie śmieci

znalazły się we właściwych koszach, pani wyjaśniła nam, do czego służy taka

segregacja.

– Czy ktoś wie, co oznacza słowo recykling? – zapytała.

– To robienie nowych rzeczy ze starych! – wykrzyknął Maciek, bo on wszystko wie

najlepiej.

– Brawo! – zgodziła się pani. – Pomyślcie, jak łatwo zdobyć surowce na nowe rzeczy.

Wystarczy zadbać o stare. Jeśli je zbierzemy do wspólnego kosza, czyli kontenera,

mogą stać się po raz kolejny szkłem, plastikiem albo metalem. Dlatego segregacja

śmieci oraz sprzątanie są takie ważne.

– Recykling, recykling – powtarzał Kuba, kiedy wracaliśmy ze szkoły. – Wiesz, Zośka,

to dobrze brzmi, ten recykling – powiedział wreszcie. – Chyba tak nazwę mojego psa.

Tata powiedział, że będę mógł go mieć, jak zacznę dbać o porządek…

 

 

  1. 2. PYTANIA DO TEKSTU

 

➢ Co zaproponowała pani dzieciom?

➢ Na czym polegał ten mecz koszykówki?

➢ Co nam daje segregowanie śmieci?

 

  1. 3. Wyjaśnienie pojęcia RECYKLING

 

Jest to robienie nowych rzeczy ze starych. Jeśli zbierzemy razem odpady szklane czy metalowe, to po przerobieniu znów będą szkłem czy metalem.

 

 

 

 

 

  1. 4. Określanie kolorów pojemników na dane odpady.

 

 

 

  1. 5. SPRZĄTANIE PLACU WOKÓŁ DOMU, BLOKU

 

1.Rozmowa na temat: Dlaczego sprzątamy plac?

Po podaniu argumentów dziecko próbuje podać  propozycję działań, które zapobiegałyby niszczeniu placu.

  1. Podanie sposobu sprzątania placu.
  • Zbieranie kamieni, opakowań, patyków…
  • Grabienie trawnika.
  • Wynoszenie worków z zebranymi śmieciami do śmietnika. (Zwrócenie uwagi, że szklane odłamki zbiera rodzic).
  1. Rozmowa po sprzątaniu:

− Czy czujesz zadowolenie z tego, co zrobiłaś/łes?

− Czy byłoby wam przykro, gdyby ktoś nabrudził na placu, czyli zniszczył twoją pracę?

− Co powinnaś/eś cały czas robić, będąc na placu?

− Czy czujesz się współodpowiedzialni za plac?

 

JESTEM Z CIEBIE TAKA DUMNA !!

CUDOWNEGO WEEKENDU MIŚKI ! 🙂 

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content