Motoryka mała i duża.

Motoryka mała i duża. Co to jest i jak wspomagać jej rozwój?

Motoryka to ogólna sprawność fizyczna człowieka i zdolność do wykonywania wszelkich działalności związanych z ruchem. To jak dobrze jest ona rozwinięta w dużym stopniu zależy od nas samych.

Rozwój motoryki jest bardzo istotny dla prawidłowej sprawności fizycznej, a także ogólnego funkcjonowania człowieka. Jeśli u dzieci przebiega bez zakłóceń jest doskonalą podstawą do m.in.: nauki pisania i czytania; rozwoju koncentracji, orientacji przestrzennej czy koordynacji wzrokowo- ruchowej.

Motorykę musimy wykształcać poprzez nieustanny, swobodny ruch i działania sterowane, dzięki którym poprawia się sprawność ruchowa ciała.

Aby prawidłowo stymulować rozwój ruchowy dziecka należy pamiętać, że na początku musimy zadbać o motorykę dużą, czyli rozwijanie ogólnej sprawności ruchowej, aby później przejść do rozwoju motoryki małej.

Motoryka duża stanowi wszystkie obszerne ruchy, w które zaangażowane jest całe  ciało, bądź jego znaczna część (ręce, nogi). Jest związana z codzienną aktywnością ruchową dziecka, która najlepiej rozwija jego układ nerwowy, koordynację ruchową i koncentrację uwagi.

Nie możemy zatem wymagać od dziecka, które nie potrafi przejść po wąskiej kładce lub złapać piłki, aby zgrabnym ruchem narysowało szlaczek lub napisało swoje imię.

Motoryka mała określa wszelkie czynności wykonywane przy pomocy dłoni i palców. Nie należy ona do tych dziedzictw, które dane są nam w chwili narodzin. Człowiek musi ją wykształcać  i doskonalić.  Powinno się to odbywać od najwcześniejszych lat  – im wcześniej tym lepiej. Na początku dziecko uczy się chwytania zabawki, później układania klocków, trzymania łyżki, kolorowania, aż ostatecznie nabiera wprawy w pisaniu czy wiązaniu butów.

Coraz częściej można zauważyć dziecięce zaległości w sferze motoryki dużej. Najprościej mówiąc  maluchy mają więcej kłopotów ze sprawnością ruchową, są „sztywniejsze”, mają mniej ochoty i zwyczajnej siły fizycznej, by podejmować różnego typu zabawy ruchowe. Problem zaczyna się już w przedszkolu, w grupach najmłodszych dzieci – można się domyślać, że przyczyną może być ogromna ilość czasu spędzanego przed telewizorem czy tabletem.

Motorykę dużą możemy ćwiczyć poprzez:

  • bieganie, skakanie oraz pokonywanie przeszkód,
  • wspinanie się, chodzenie po schodach w późniejszym etapie bez trzymanki,
  • pływanie,
  • chodzenie po wyznaczonej trasie, np. po brzegu dywanu,
  • bardzo energiczne szybkie wstawanie i siadanie na podłodze,
  • chodzenie noga za nogą,
  • „rowerek” w powietrzu lub „nożyczki”,
  • chodzenie do tyłu, do przodu, w bok na zmianę.
  • gra w piłkę, kopanie,
  • łapanie i rzucanie piłki,
  • poruszanie wybraną częścią ciała, np. tylko nogą, ręką lub głową,
  • bieganie pomiędzy rozrzuconymi przedmiotami.

 

Motorykę małą możemy ćwiczyć poprzez:

  • malowanie, rysowanie lub zwyczajne bazgranie,
  • malowanie rękami,
  • samodzielne ubieranie się,
  • kolorowanie i zamalowywanie obrazków,
  • obrysowywanie szablonów, rysowanie po śladzie, kalkowanie obrazków,
  • cięcie nożyczkami,
  • lepienie, ugniatanie, wyklejanie z plasteliny
  • nawlekanie koralików, makaronu, guzików czy przewlekani,
  • Zgniatanie kulek ze zużytych gazet lub niepotrzebnych kartek papieru,
  • Zawiązywaniesznureczków, zapinanie  guzików i suwaków,
  • Rysowanie po ziemi długim patykiem, rysowanie kredą po chodnikach,
  • Przesypywanie ziaren, kaszy czy makaronu.

 

Zapewniajmy dziecku jak najwięcej możliwości swobodnej ekspresji ruchowej, zarówno w obrębie całego ciała jak również sprawności manualnej.

Mam nadzieję, że te słowa zachęcą Was do większej aktywności z dziećmi i przyjemnego spędzania wolnego czasu.

 

 

 

 

Opracowałą: Magdalena Kowalik

 

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content