ZADANIA NA PIĄTEK, 06.11.2020

1. Wykonaj zadania z kart pracy, cz. 2, strona 9.

2. Rozwiąż zagadki, podziel nazwy sprzętów na sylaby:

Co to za maszyna,

Czy ją znacie, dzieci?

Wrzucisz do niej owoce

I soczek wyleci. (sokowirówka)

 

Gdy wysuszyć włosy chcesz,

Do prądu włączasz mnie. (suszarka do włosów)

 

Co to za smoczysko,

Kto z was zgadnie, dzieci?

Zjada na śniadanie

Brzydki kurz i śmieci. (odkurzacz)

 

Z zewnątrz ciepła, wewnątrz ziębi,

Smaczne rzeczy chowa w głębi. (lodówka)

 

Pierze pranie – białe i kolorowe

– wsypujesz proszek, włączasz

I za chwilę już gotowe. (pralka)

 

Po materiale

Ślizga się wspaniale.

Kiedy się zepsuje,

Nic nie uprasuje. (żelazko)

 

Stoi w kuchni szafka,

Te, kto jej używa,

Wie, że jest przydatna,

Bo wszystko pozmywa. (zmywarka)

 

Czy to film, czy teatr, czy mecz,

Wszystko widzisz na szklanym ekranie.

Taki przedmiot dobrze jest mieć,

Bo w nim każdy dla siebie program dostanie. (telewizor)

 

3. Odpowiedz na pytanie: „Jakie urządzenia nazywamy elektrycznymi?”

 

4. Otwórzcie książkę na stronie 22 – 23 i posłuchajcie opowiadania:

https://flipbooki.mac.pl/przedszkole/npoia-bbplus-ks/mobile/index.html#p=22

Adzie przyśnił się ciekawy sen. W tym śnie nie była dziewczynką, tylko odkurzaczem z doczepianą ssawką – szczotką. Jako odkurzacz nazywała się Odessa, bo za pomocą silnika elektrycznego i długiej rury odsysała kurz z dywanu, sierść psa i kota, a nawet usuwała pajęczyny z różnych zakamarków. Odessa mieszkała w szafie w przedpokoju razem z mopem i szczotką do zamiatania. Gdy nie było domowników, wybrała się w odwiedziny do swoich elektrycznych przyjaciół znajdujących się w innych pomieszczeniach domu.

– Dzień dobry, lodówko Cecylio – przywitała się, wchodząc do kuchni. – Co tam u pani słychać?

– Ach! Ludzie są zupełnie bez serca – odpowiedziała lodówka. – Tyle razy prosiłam, żeby częściej mnie rozmrażali. Biały szron wychodzi z szuflad zamrażalnika, a w pojemniku na warzywa gnije kapusta. Chyba o niej zapomnieli, a przecież mieli robić gołąbki.

– Może ją wciągnąć przez rurę odkurzacza? – zaproponowała Odessa.

– Nie zmieści się. Ta kapusta waży dwa kilogramy.

Z kuchennej szafki wyskoczyli sokowirówka Ala, pan Blender z panem Mikserem, a na końcu – młynek do mielenia kawy.

– Witajcie! – powiedziała Odessa z uśmiechem.

Pan Mikser miał jednak zły humor, bo zmęczył się ubijaniem jajek na biszkopt, a pan Blender prezentował stępione nożyki.

– Jestem tępy jak but! – narzekał. – Oto, jak o nas dbają! Rdzewiejemy albo mamy pogubione części. Ostatnio znalazłem swoją śrubkę w pudełku po latarce, a mieszadełko w koszyczku wielkanocnym. Skandal! – powiedział oburzony pan Mikser.

– A mnie nie wymienili baterii i przestałam świecić! – pisnęła latarka, wyskakując z dolnej szuflady.

Cała kuchnia rozbrzmiewała skargami na nieuważnych domowników, którzy bardziej dbają o swoje sprawy i nie doceniają elektrycznych urządzeń.

– Gdyby nie ja – powiedział pan Blender – musieliby trzeć na tarce kilogram marchwi lub ziemniaków. A ja szast-prast! W pięć minut zetrę wszystko na miazgę!

– A dzięki mnie mają litry zdrowych soków warzywno-owocowych – pochwaliła się sokowirówka Ala.

W dużym pokoju zwanym salonem stały telewizor Wiktor oraz małe radio. Kaszlały i wycierały gniazdka elektryczne chusteczkami do nosa.

– Co wam się stało? – zaniepokoiła się Odessa.

– Jesteśmy zakurzeni, a musisz wiedzieć, że mamy alergię na kurz. Ludzie nie mają dla nas czasu, chociaż dzięki nam oglądają filmy i słuchają muzyki.

Odessa, która była nowoczesnym, lecz pełnym empatii odkurzaczem, przyczepiła sobie szczotkę-przyssawkę i odkurzyła oba odbiorniki.

– Dziękujemy! – odpowiedziały i w nagrodę włączyły piękną muzykę skrzypcową.

Potem Odessa pomaszerowała do łazienki, żeby pogawędzić z pralką Franią i suszarką do włosów Wicherek.

– Jak się macie? – zapytała. – Co słychać w świecie czyścioszków? Pralka była gruba jak beczka, bo ludzie codziennie wrzucali do niej brudne ubrania, pościel, ręczniki, a czasami nawet buty.

– Nie mam już siły – wysapała. – Dlaczego oni się tak brudzą? Mogliby przecież od czasu do czasu wyprać coś ręcznie. W dawnych czasach prano ubrania w rzece na specjalnej tarce. Od tego wiecznego wirowania kręci mi się w bębnie!

– A ja lubię suszyć włosy! – zachichotała suszarka Wicherek. – Kiedy ktoś jest łysy, wtedy czuję się niepotrzebna.

W tej samej chwili z szuflady dobiegły odgłosy kłótni:

– Dlaczego prostujesz wszystko, co ja zakręcam?

– To ty zakręcasz wszystko, co ja wyprostuję!

– No tak… – westchnęła suszarka. – To lokówka Kręciołka i prostownica Ela. One zawsze się kłócą o fryzurę.

– Wiecie, co wam powiem? – wtrąciła się do rozmowy elektryczna szczoteczka do zębów.

– Ludzie myślą, że jesteśmy tylko przedmiotami, ale także o przedmioty trzeba dbać. Spójrzcie na moją szczoteczkę: jest cała posklejana pastą do zębów! A przecież mogli mnie dokładnie umyć. W całym domu słychać było dyskusje, narzekania i plotki. Do rozmowy włączyły się wszystkie lampy, wiertarka, ekspres do kawy oraz laptop mamy. Każde z urządzeń miało coś do powiedzenia. Nawet Odessa stwierdziła, że ludzie ją zaniedbali, bo już dawno temu powinni wymienić zakurzony worek, który miała w środku, i wyczyścić filtry. Wtedy właśnie dostrzegła pod sufitem ogromną pajęczynę, ale kiedy wyciągnęła ssawkę i zrobiła „pstryk”, zatrzeszczało, zaiskrzyło i wyłączył się prąd! Prąd! Wszyscy zapomnieli, że bez prądu nie ma dyskusji.

Ada otworzyła zaspane oczy i usiadła na łóżku.

– Miałam elektryczny sen – powiedziała do Olka.

– Śniło mi się, że nie jestem dziewczynką, tylko odkurzaczem. Od dzisiaj będę bardziej dbała o wszystkie urządzenia.

– Nie wciągnęłaś przypadkiem mojej skarpetki? Bo nie mogę jej znaleźć… – spytał Olek.

– Niestety nie. Teraz idę umyć zęby, a potem dokładnie umyję swoją szczoteczkę – powiedziała Ada i pobiegła do łazienki.

 

5. Rozmowa na temat opowiadania:

− Jakim urządzeniem we śnie była Ada?

− Jakie urządzenia elektryczne spotkała?

− Na co narzekały urządzenia?

− Jak skończył się sen? Dlaczego urządzenia przestały działać?

− Jakie wnioski ze snu wyciągnęła Ada?

 

6. Podkreślanie konieczności przestrzegania zasad bezpieczeństwa podczas korzystania z urządzeń elektrycznych.

 

7. Przyjrzyj się urządzeniom, nazwij je i podziel ich nazwy na sylaby i na głoski:

Pralka, lampa, telefon, latarka, laptop, mikser.

 

8. Wykonaj zadania z kart pracy cz. 2, strony 10 i 11.

 

9. Zaproście rodziców do wspólnych ćwiczeń:

 

MIŁEGO DNIA, KOCHANI!

Publiczne Przedszkole nr 10

w Radomsku

Skip to content